Welbevinden op School

Kinderen en jongeren die lekker in hun vel zitten, leren beter. Hoe werk je als school, GGD of gemeente samen aan het welbevinden van leerlingen en studenten? Op deze website vind je kennis, tools en praktijkvoorbeelden.

Kinderen en jongeren ontwikkelen zich het beste als het goed met ze gaat. Als ze zichzelf kunnen zijn en gezond en veilig opgroeien in een kansrijke omgeving. Kortom: als zij een hoge mate van welbevinden ervaren.

Investeren in welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling

School speelt bij het werken aan welbevinden een belangrijke rol. Kinderen en jongeren brengen er immers een groot deel van hun tijd door. Leren lukt het beste als je je goed voelt, en omgekeerd helpt goed onderwijs leerlingen en studenten om beter in hun vel te zitten. School moet dus een veilige omgeving zijn, die naast leerprestaties een goed welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling vooropstelt.

"Als een kind zich niet goed voelt heeft het ook geen nut om het onderwijs te geven, want het komt niet binnen. Dus je moet aan de onderkant zorgen dat het voor dat kind goed gaat, dan is de basis gelegd voor onderwijs." - Else Marijke Boekbinder (Intern Begeleider ‘De Parkschool’, Delft)

Meer info en contact

Vragen of ideeën?

Stuur een mail naar welbevinden@trimbos.nl.

Blijf op de hoogte

Volg alle ontwikkelingen en activiteiten via de mails van Welbevinden op School.

Meld je aan

Verhalen uit de praktijk

Kansengelijkheid en welbevinden

Kijken waar het licht zit

Begrip voor elkaar op het mbo

Aan de slag met welbevinden

De maatschappelijke urgentie om samen te werken aan welbevinden is enorm. Het welbevinden van kinderen en jongeren staat onder druk, en de kansenongelijkheid neemt toe. Dat blijkt ook uit onderzoek. Er is dus werk aan de winkel.

Samenwerking is de sleutel

Welbevinden op School is er voor professionals in onderwijs, zorg en beleid die hier samen aan willen bijdragen. De kennis en tools van Welbevinden op School hebben hun basis in wetenschappelijk onderzoek. Ze helpen je snel op weg om vanuit een duurzame, gezamenlijke visie te werken aan welbevinden.

Werken aan welbevinden: verdieping en achtergronden

Ontdek meer en bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen.

Naar deze pagina

Partners Welbevinden op School

Welbevinden op School is een samenwerking van het Trimbos-instituut en Pharos | Expertisecentrum Gezondheidsverschillen. Samen zijn zij kennispartner van Gezonde School.